11 Φεβ 2013

Like&Share versus Filtering



Ας μου επιτραπεί να πω ότι η έννοια της αξίας στον 21ο αιώνα, επαναπροσδιορίζεται με βάση δύο έννοιες που έχουν πάρει τεράστιες διαστάσεις στην εποχή του social networking: του Like και του Share.
Τι εννοώ:

Like.
Οι καταναλωτές πλέον έχουν επιλογές κι όταν δεν έχουν μπορούν να τις δημιουργήσουν οι ίδιοι πιέζοντας προς αυτή την κατεύθυνση. Θέλουν εξατομίκευση, να συμμετέχουν στη δημιουργία αξίας, εν τέλει δημιουργούν μια νέα νοοτροπία που θέλει το προϊόν ή την υπηρεσία να "μου αρέσει”.

Δείτε τα mobile apps. Προσφέρουν άμεση ικανοποίηση γιατί διαχέουν τις πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο, ειδικά όσο ο χρόνος γίνεται όλο και πιο πολύτιμο αγαθό. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της Gartner τα free app θα αντιπροσωπεύουν το 89% των συνολικών downloads το 2012. παγκοσμίως, τα app downloads  ξεπέρασαν τα 45,6 δισεκατομμύρια το 2012 ενώ τα downloads των paid apps είχαν αξία συνολικού ύψους 5 δισ. ευρώ. Όπως όλοι γνωρίζουμε, υπάρχει μια εφαρμογή για τα πάντα και αν δεν υπάρχει, θα υπάρξει σύντομα! Κι αν μιλάμε για το απόλυτο value for money mobile app, δείτε το app που δημιούργησε το Westfield, o μεγαλύτερος shopping center operator ο οποίος έχει προσθέσει τις λειτουργίες αναζήτησης της Google Commerce στο in-mall mobile app του. Με αυτό οι καταναλωτές μπορούν πλέον να αναζητήσουν και να συγκρίνουν τις τιμές όσων προϊόντων βρίσκονται στο τοπικό τους εμπορικό κέντρο Westfield και στη συνέχεια να καλέσετε το κατάστημα που θα επιλέξουν για την αγορά τους προκειμένου να ελέγξουν τη διαθεσιμότητα, όλα με ένα κλικ. (Πηγή: Mashable)

Share.
Ακόμα μεγαλύτερη αξία έχει κάτι όταν "μοιράζεται". Βλέπουμε δηλαδή να γεννιέται και να αναπτύσσεται μια οικονομία μη-κατοχής, στην οποία πρωτοστατούν κυρίως οι νέότερες γενιές που βάζουν πάνω από όλα την εμπειρία και τη δυνατότητα να μπορούν να μοιραστούν παρά να έχουν για τον εαυτό τους. Υπό αυτό το πρίσμα επιλέγουν και ό,τι έχει να προσφέρει κάποιο όφελος για την κοινωνία.

Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε πώς διαμορφώνεται η κουλτούρα του sharing:

Το γαλλικό website LaMachineDuVoisin ανεβάζει το social sharing σε άλλο επίπεδο, φέρνοντας σε επαφή τα άτομα των οποίων τα πλυντήρια κάθονται αχρησιμοποίητα κατά τη διάρκεια της ημέρας, με τα άτομα που χρειάζονται ένα βολικό μέρος για να πλένουν τα ρούχα τους. Η ιστοσελίδα προσκαλεί τους ιδιοκτήτες πλυντηρίων να εγγραφούν και να ορίσουν τις ημέρες και τις ώρες που είναι διαθέσιμο το πλυντήριό τους. Όσοι είναι εκεί κοντά “κλείνουν” την ώρα που επιθυμούν και πηγαίνουν για να κάνει το πλύσιμο της βδομάδας. Στην Ελλάδα το website Cookisto προσφέρει φρεσκομαγειρεμένο σπιτικό φαγητό σε όλους όσους δεν έχουν χρόνο να μαγειρέψουν ή εργάζονται. Οι μάγειρες/ρισες γράφονται στο site και δηλώνουν κάθε μέρα το φαγητό που έχουν μαγειρέψει για την οικογένειά τους. Οι ενδιαφερόμενοι μπαίνουν και επιλέγουν το φαγητό της αρεσκείας τους στη γύρω περιοχή, το οποίο είναι σημαντικά φθηνότερο από αυτό ενός εστιατορίου και -κυρίως- σπιτικό και το οποίο έρχεται στην πόρτα τους. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η εταιρία αυτοκινήτων easyCar βοηθά ήδη τους ιδιοκτήτες  να δανείσουν το αυτοκίνητό τους σε άλλους, όταν δεν το χρησιμοποιούν οι ίδιοι. Στις ΗΠΑ, η FlightCar νοικιάζει όσα αυτοκίνητα αφήνονται στο χώρο στάθμευσης του αεροδρομίου σε ενοικιαστές που θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν όσο ο ιδιοκτήτης τους λείπει σε ταξίδι. Ο ενοικιαστής ενός τετοιου αυτοκινήτου έχει μια έκπτωση 20 - 50% σε σύγκριση με τις καθιερωμένες τιμές, ενώ οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων λαμβάνουν το 65% της συμφωνηθείσας αμοιβής. Και τα παραδείγματα που δείχνουν ότι κατευθυνόμαστε προς μια κουλτούρα που βλέπει την “κατοχή”, την ιδιοκτησία με έναν άλλο τρόπο όσο πάνε και πληθαίνουν.

Κι ενώ οι ιδέες που θέτουν το προσωπικό και συλλογικό συμφέρον στην καρδιά των εξελίξεων πληθαίνουν, παράλληλα οι μεγάλοι οργανισμοί του διαδικτύου αναπτύσσουν το εξατομικευμένο Internet -δηλαδή το φιλτραρισμένο Internet. Αυτό, στην προσπάθειά τους να καταλαβαίνουν τις ανάγκες μας με έναν τρόπο αυτοματοποιημένο, μηχανικό.

Filtering
Από το ανθρώπινο φίλτρο της πληροφορίας, δηλαδή τους συντάκτες που είχαν τον απόλυτο τον έλεγχο της ροής πληροφοριών, έχουμε έρθει στο διαδίκτυο που έχει κατακτήσει τη ζωή μας προσφέροντάς μας έναν νέο κόσμο όπου η πληροφορία είναι ανεξέλεγκτη. Ωστόσο, σύμφωνα με τoν Eli Pariser, το φιλτράρισμα της πληροφορίας έχει επιστρέψει. Αυτή τη φορά είναι το φίλτρο είναι αλγόριθμοι. Ο Eli Pariser την αποκαλεί "The Filter Bubble". Τον Δεκέμβριο του 2009, η Google άρχισε να προσαρμόζει τα αποτελέσματα αναζήτησης για κάθε χρήστη και τώρα πλέον λαμβάνουμε αποτελέσματα αναζήτησης με βάση, π.χ. προηγούμενες αναζήτησεις μας, browser και υπολογιστή που χρησιμοποιούμε και άλλα. Ουσιαστικά αυτό σημαίνει ότι τα αποτελέσματα κάθε αναζήτησής μας, δείχνουν τι "νομίζει" (η μηχανή) ότι σκεφτόμαστε και ότι θέλουμε να δούμε. Ακόμα κι αν απαραίτητα δεν είναι αυτό που χρειαζόμαστε και θέλουμε να δούμε. Ωστόσο, η Google δεν είναι η μόνη που το κάνει -το Facebook, το Bing και το Yahoo News έχουν προλάβει από νωρίς αυτό το τρένο -παρότι δίνουν τη δυνατότητα να εξαιρέσουμε το personalized search. (Πηγή: TED Talks). Μήπως αυτό σημαίνει ότι έχουμε λιγότερες επιλογές, όπως υπηρεσίες, προϊόντα ή πληροφορίες, αγαθά που κάποια μηχανή τα πετάει αυτόματα εκτός;

Εν τέλει,
τo φαινόμενo Like&Share που αναπτύσσεται με απίστευτα γοργούς ρυθμούς στο διαδίκτυο τη στιγμή που μιλάμε, δείχνει πόσο βαθιά απρόβλεπτη είναι η κατεύθυνση που παίρνουν τα πράγματα που σχετίζονται με τον ανθρώπινο παράγοντα. Καμία μηχανή και κανένας αλγόριθμος δεν μπορεί να προβλέψει τις ανάγκες, το γούστο ή την έμπνευση που μπορεί να έχει οποιοσδήποτε άνθρωπος πάνω στα κέφια του. Μου τη σπάνε οι στοχοποιημένες διαφημίσεις στο gmail γιατί δεν υπάρχει ούτε μία που να με αφορά. Δεν ξέρω αν θα υπάρξει κάποια στιγμή που η μηχανή του google θα με έχει μάθει τόσο καλά που θα μου προβάλει όλα όσα πραγματικά χρειάζομαι, ακόμα κι αν μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο όμως, δεν το θέλω.

Απεναντίας,
οι εκατοντάδες ιδέες κάθε χρόνο που σου προσφέρουν χρήμα, χρόνο, convenience, πραγματικά με ενθουσιάζουν και με κάνουν να σκέφτομαι: "τι μπορώ να προσφέρω κι εγώ;"  










1 σχόλιο:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή